Nieuwe VR-kijker in het middeleeuws handelshart van Brugge

Op 17 september werd in het centrum van Brugge een nieuwe VR-kijker aan de pers voorgesteld. Het is de 7de in een reeks van VR-kijkers die zich langsheen de Verdwenen Zwinhavens in het landschap tussen Brugge en Knokke situeren. De Timescope-toestellen namen reeds meer dan 217.000 bezoekers mee in een immersieve beleving gebaseerd op GOA-onderzoek. Samen met de kijker aan het Van Eyckplein en de AR-tafel in het Brugse stadhuis vormt er zich binnen Brugge nu ook een netwerk van digitale erfgoedbeleving in het hart van de stad. Westtoer, Stad Brugge en de Port of Antwerp-Bruges ondersteunen samen met vele andere partners het UGent-project.

De nieuwe VR-kijker bevindt zich op de hoek van de Vlamingstraat en de Adriaan Willaertstraat. Aan de visualisatie gaat intensief onderzoek vooraf uitgevoerd door collega Lennert Lapeere. De kijker was er reeds kort te zien naar aanleiding van het project ‘Brugge 1441’ van de Nationale Loterij, over het ontstaan van de loterijen in Brugge maar keert nu definitief terug in het stadsbeeld. In de late middeleeuwen vormde deze plek het kloppende financiële hart van Brugge en Noordwest-Europa. De visualisatie toont de drukke handelsactiviteit voor het in 1453 verbouwde huis van de familie Van der Beurze en voor de Genuese, Venetiaanse en Florentijnse loges. Handelaars, makelaars, herbergiers en geldwisselaars, vaak van Italiaanse afkomst, maakten deze plek tot wat men soms ‘de wieg van het kapitalisme’ noemt. De Nürenbergse arts Münzer beschrijft in 1495 de aanwezig kooplieden op het plein als Spanjaarden, Italianen, Engelsen, Duitsers, Oosterlingen,… .

Een interview over de VR-viewers door Hannelore Denolf (Westtoer) kan je hier beluisteren. Ook in overige media kwam de nieuwe kijker uitvoerig aan bod.

De VR-kijker in de Vlamingstraat vandaag.
De Vlamingstraat in 1453, © Universiteit Gent, Westtoer, Timescope en de Nationale Loterij.